Domů / ODBORNÁ PORADNA

ODBORNÁ PORADNA

 

ZNAČENÍ PNEUMATIK

1 ochranná značka, název výrobce a jeho sídlo
1a obchodní značení výrobku
2 označení rozměru pláště
3 86 = index nosnosti, T = kategorie rychlosti
4 označení dezénu pláště
5

RADIAL - plášť s radiální konstrukcí kostry 
STEEL - nárazník z ocelového kordu 
TUBELESS - bezdušové provedení pláště 
TUBE TYPE - provedení pláště a duší

6 T1 - označení a pořadové číslo formy
7 nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa(psi)
8 DOT - Department of Transportation 
HW - kód výrobce 
FB - kód rozměru 
295 - datum výroby 29 = týden, 5 = rok, = dekáda 1990-1999
9 materiál kostry pláště a skutečný počet vložek v oblasti boku a běhounu 
SIDEWALL 1PLY RAYON - oblast boku 1 vložka RAYON 
TREAD AREA - oblast koruny
10 E8 = homologační znak a číslo země(CR) podle EHK 30 
020457 = přidělené schvalovací číslo
11 odolnost běhounu proti opotřebení v procentech
12 velikost součinitele adheze A, B, C
13 odolnost proti dynamické únavě A, B, C
14 Tread Wear Indicators - TWI - Indikátor opotřebení

 

INDEX NOSNOSTI (LI - Load Index)

KATEGORIE RYCHLOSTI (SS - Speed Symbol)

Jak správně číst symboly nosnosti a rychlosti? Např. 116A8 je nosnost 1250kg při rychlosti do 40km/h, 91H je nosnost 615kg při rychlosti do 210km/h atd. Nosnost je vždy uvedena pouze na jednu pneumatiku, při celkové nosnosti na celý automobil (stroj) se indexy sčítají s každou pneumatikou. Indexy nosnosti a rychlosti nesmí být nikdy nižší, než je uvedeno v technickém průkazu (vyšší index být může). 


Zimní pneumatiky – u osobních automobilů se můžeme někdy setkat, že výrobci pro zimní provedení pneumatik nevyrábí tak vysoký index rychlosti. Zákon na to pamatuje, a pro zimní obutí je možné použít nižší rychlostní index. Tato maximální nižší rychlost však musí být viditelně (v zorném poli řidiče) označena nálepkou na palubní desce (u novějších automobilů v palubním počítači).
 

 

EU ŠTÍTKY

Proč EU zavádí nový pneu štítek. Co je na EU štítku. Valivý odpor / adheze na mokru / vnější hluk. Rozdíly tříd brzdné dráhy a spotřeby paliva, jakých pneu se EU štítek týká. - detailní informace ke stažení zde

 

ZKRATKY V POPISU PNEUMATIK

A/T - all terrain - do jakýchkoliv podmínek

AW - all weather - celoroční, značené také M+S

H/T - highway terrain - pro silniční jízdu

M/T - mud terrain - do těžkého (blátivého) terénu

M+S - zimní a celoroční pneumatiky (bláto a sníh) "mud and snow"

MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin

XL, RF, REINF - zesílené pneu s vyšší nosností

GRNX - vyrobeno z ekologických surovin

RW, OWL - bílý nápis na bočnici

ROWL - bílé obrysy písmen na bočnici

RB, BSL - černý nápis na bočnici

RY - žlutý nápis na bočnici

XNW, WW - bílý pruh na bočnici

SW - úzký bílý pruh na bočnici

BSW - černá bočnice (klasická pneu)

RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky

C - comercial - pneumatiky pro užitkové vozy

ZR - pneumatika pro rychlosti nad 240 km/h

TL - bezdušové provedení

TT - provedení s duší

RFT, ROF, ZP, RUN FLAT, SSR, CSR, DSSR, EMT - dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)

SC - Conti Seal - samozacelující pneu

ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí

STUD - pneu s možností použití hřebů

PR - počet pláten

MO - homologace na Mercedes Benz

NO - homologace na Porsche

- homolagace na BMW

F - homologace na Fiat

Pneumatika s hroty - pneu obsahuje již z výroby přípravu pro hroty (hroty nejsou v ceně pneumatiky)